دانلود مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر

30نوامبر - توسط زهره غفوری تبار - 0 - در پروژه معماری

دانلود مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر

 دانلود مقاله معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر ,  دانلود پایان نامه معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر ,  معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر ,

 دسته: معماری
فرمت فایل: docx
حجم فایل: ۱۰۰۳۱ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۱۳۳

مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنرکه برای شماکاربران عزیزدرنظرگرفته شده است وشمامیتوانیداین پاورپوینت را دانلودکنید.

قیمت فایل فقط ۶,۴۰۰ تومان

خرید

دانلود مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر

.

گنبد سلطانیه مقبرهٔ اُلجایتو است که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی[۱] و اسلامی از شیوه معماری آذری به شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.

گنبد دارای ارتفاع ۴۸٫۵ و قطر دهانه ۲۵٫۵ می‌باشد که در سال ۷۰۳ (ه. ق) به دستور الجایتو (سلطان محمد خدابنده) جهت انتقال جسد علی ابن ابیطالب امام اول شیعیان از نجف به سلطانیه ساخته شد.[نیازمند منبع] این بنا در مدت ۱۰ سال توسط ۳۰۰۰ نفر کارگر ساخته شد.

تزیینات و نحوهٔ ساخت این مقبره در واقع نقطهٔ عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شده‌است.

این بنا شامل ۸ ایوان و ۸ مناره است که گفته می‌شود از ۸ در بهشت (ابواب البر یا درهای نیکی) الگو گرفته است. شامل دو دوره تزئینات می‌باشد دور اول تزئینات آجر وکاشی بوده است که به واسطه آجر و کاشی آیاتی از قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان و ذکر نام خداوند و اسامی پیامبر اسلام و امام اول شیعیان و نام پادشاه نوشته شده است اما بعد از مدتی به دلیلی نامعلوم پادشاه (سلطان محمد خدابنده) دستور پوشانیدن تزئینات کاشی با اندود گچ را می‌دهد که مانند تزئینات کاشی به واسطه نقاشی روی گچ آیاتی از قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان و ذکر نام خداوند و اسامی پیامبر اسلام و امام اول شیعیان و نام پادشاه نوشته شده است.

قیمت فایل فقط ۶,۴۰۰ تومان

خرید

_______________________________________
پیشنهاد میکنم مطالب زیر رامشاهده کنید:

تعیین ضخامت سنگ فرش

پاورپوینت پروژه نظم و بی نظمی در مبانی نظری معماری

پاورپوینت ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی

اتوکد و رساله فرهنگسرا-نمونه اول

پاورپوینت معماری اسلامی ترکیه

________________________________________

این مطلب را به اشتراک بگذارید ! Digg twitter Facebook cloob Google plus Facenama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.