پاورپوینت سمینار چوب و کاربرد آن در معماری

19سپتامبر - توسط adminpost - 0 - در پاورپوینت پروژه معماری

پاورپوینت سمینار چوب و کاربرد آن در معماری

 خرید  برچسب ها : پاورپوینت سمینار چوب و کاربرد آن در معماری , سمینار چوب و کاربرد آن در معماری , پاورپوینت سمینار چوب و کاربرد آن در معماری ,

دسته: معماری
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: ۴۷۸۴ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۱۱۹

این پاورپوینت که در قالب یک سمینار ۱۱۹ اسلایدی می باشد با افکتهای زیبا و با موضوع سمینار چوب و کاربرد آن در معماری می باشد

قیمت فایل فقط ۵,۰۰۰ تومان

خرید

پاورپوینت سمینار چوب و کاربرد آن در معماری– در ۱۱۹اسلاید-powerpoin-ppt

چوب، از نظر گیاه‌شناسی، بخش جامد و سخت زیر پوست ساقه درخت یا دیگر گیاهان چوبی است که به شکل بافت آوندی وجود دارد.

گرچه در باور عموم چوب تنها در درخت و بوته یافت می‌شود، از نظر علمی‌در همه گیاهان آوندی وجود دارد. در چوب مجراهای زیر قابل مشاهده است:

بافت چوبی یا مجراهای چوبی، که شیره خام، آب و نمک‌های معدنی محلول را از ریشه به برگ‌ها و غنچه‌های هوایی می‌برد.
آوند آبکشی یا مجراهای لیبر، که غذای آماده برای برگ‌ها (شیره تولیدی) به شکل محلول از طریق آنها برای تغذیه بقیه گیاه به گردش در می‌آید.

مجراهای چوبی به‌وسیله یاخته‌های مرده و دیواره‌های چوبی شده بوجود می‌آیند. در هر دو حال پروتوپلاسم سلولی پدیدار می‌گردد و دیوارها به‌وسیله ته‌نشین شدن ماده لیگنین (که سختی چوب از آن است) افزایش می‌یابند.

سطوح تار و آوندی در نخستین سال رشد خود را در فاصله‌ای معین در بافت میان آوندهای چوبی و آبکشی قرار می‌دهند، این لایه کامبیوم نامیده می‌شود. کامبیوم به دو بخش درونی (آوند چوبی) و بیرونی (آوند آبکشی) تقسیم می‌شود. همچنانکه سلولهای پیر با رشد پیوسته تنه فرو می‌ریزند، لایه‌های تازه آوند آبکشی کار خود را انجام می‌دهند.

چوب بی گمان یکی از بهترین و سودمندترین مواد خام طبیعت است و بی آن بشر هرگز به سطح پیشرفت و رفاه کنونی نمی‌رسید.

چوب ابتدا، ماده‌ای حیاتی برای ساخت ابزارهای اولیه، خانه و قایق برای حرکت در رودها بود. سپس، برای ساخت اکثر اشیا و ابزارهای سودمندی که انسان قرنها برای پیشرفت زندگی خود به آنها متکی بود، به کار رفت. بخشی از فناوری چوب بر اثر تلاش صنعتگران باقی مانده، ولی بیشتر آن ناچار از بین رفته و با مواد و روشهای دیگر که نتیجه انقلاب صنعتی بشر است، جایگزین شده‌است.

چوب تنها منبع طبیعی تجدیدپذیر است. نفت و زغال و دیگر معادن سرانجام روزی تمام خواهد شد، ولی جنگلی که خوب نگهداری شود (حتی گاه بدون نگهداری) بطور نامحدود به تولید چوب ادامه خواهد داد. چوب جایگاه برجسته‌ای در اقتصاد جهانی دارد. تولید سالانه چوب در جهان ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب است. خواص فیزیکی و شیمیایی و نیز مکانیکی چوب آن را فعلاً بی جانشین کرده‌است.

چوب، یک لایهٔ ضخیم است که در کنار سلول‌های زاینده که از تعدادی حلقه‌های باریک هم مرکز تشکیل شده‌اند، قرار دارد. در درخت در حال رشد، چوب عموماً از سلول‌های زنده تشکیل شده است. چوب محکم ترین و مقاوم ترین قسمت تنه برای کارهای ساختمانی است. در جهت برش‌هایافقی،شیره درخت از پوست درخت از میان نسوج شجاعی عبور می‌کند و به چوب می‌رسد.نقش نسوج شعاعی در مقاومت چوب بسیار مهم است. در واقع این نسوج مانند بست‌هایی هستند که الیاف چوب را به یکدیگر محکم کرده و از خم شدن و از هم گسیختگی رشته‌ها می‌کاهند. به مرور زمان در اطراف مغز چوب، بافتی از سلول‌های مرده تشکیل می‌گردد. که چوب پیر خوانده می‌شود. این قسمت معمولاً از چوب جوانی که آن را احاطه کردهمحکم تر است و حاوی مقادیری رنگ و مواد قلیایی است. البته درختان مختلف از این نظر متفاوتند. در مقطه عرضی درختان مثل گردو، آلبالو و نارونچوب مرکزی یا چوب پیر دیده می‌شود. چوب معمولاً رنگ روشنی دارد اما چوب تیره تر است.

چوب یکی از مفیدترین موادی است که ما در اختیار داریم. چوب محکم است اما می‌توان به سادگی آن را برید و به شکل‌های مختلف درآورد. بخش عمدهٔ چوب از تنهٔ درخت‌ها بدست می‌آید.

چوب یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت است که بشر در طول تاریخ از آن بهره برده‌است. چوب تنها مصالح ساختمانی است که از منبع قابل تجدید بدست می‌آید و از مصالح خوبی برای مناطق زلزله خیز می‌باشد.

کاربرد چوب

تمام خواص و ویژگی هایی که برای چوب گفته شد، چوب را به عنوان مصالحی مناسب برای بسیاری از فعالیت ها تبدیل کرده است. امروزه چوب در صنعت، ساختمان سازی، هنرهای تزئینی، مبلمان و … کابرد فراوان دارد.

چوب در ساختمان سازی در چند بخش مورد استفاده قرارمی گیرد:

۱- اجزای باربر

۲- پوشش های سطوح

۳- در و پنجره

۴- مبلمان

۵- لوازم و تجهیزات

۶- وسایل کمکی ساخت مانند قالب بندی و چوب بست

ویژگی های معماری چوب به منظور کاربرد در دکوراسیون داخلی برای همه معماران و دكوراتورها شناخته شده است. به گونه ای که امروزه حتی مواد ترکیبی و پلاستیکی را با طرح چوب در بازار عرضه میکنند.

چوب و معماری پایدار

چوب به عنوان مصالحی مناسب در خدمت معماری پایدار قرار دارد. بناهای چوبی علاوه بر اینکه در زمان بهره*برداری به علت کاهش مصرف سوخت، اثرات کمتری بر محیط زیست می گذارند، به راحتی قابل بازیافت بوده و ضایعاتی در طبیعت نخواهند داشت. قطعات ساختمان های چوبی تا ۸۰ درصد قابل بازیافت و استفاده مجدد است.سایر ضایعات ساختمان های چوبی نیز در ساخت کاغذ، تخته های فشرده و نئوپان استفاده میشود.یادتان باشد، چوب از منبعی تجدیدپذیر تهیه میشود و این موضوع در مورد مصالحی چون سنگ و آهن صادق نیست. بنابراین به نظر می رسد چوب تنها ماده ای است که در آینده معماری و ساختمان سازی نقشی تعیین کننده خواهد داشت.

نوع كارخانه ای

نقش چوب در معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

نقش چوب در معماری و معماری داخلی و دکوراسیون داخلی
چوب یكی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت است كه بشر در طول تاریخ از آن استفاده كرده . چوب تنها مصالح ساختمانی است كه از منبع قابل تجدید بدست میاد و جزء مصالح خوب برای مناطق زلزله خیزه. داریوش در فرمان بناسازی شهر شوش از تخته و چوب استفاده كرده و در قصه آپادانا در دوره هخامنشیان چوب را برای استفاده كاربردی و تزئینی استفاده می كردن. در دوران مادها، قسمتی از یك نقش برجسته، درباره ماد در حال حمل یك صندلی چوبی مشاهده می شود كه مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است.

از جمله مهمترین كاربردهای چوب می تونیم به این موارد اشاره كنیم:
۱- استفاده از چوب در ساخت مصنوعات چوبی
۲- استفاده از چوب برای اعضای باربر
۳- استفاده از چوب برای كارهای كمكی در ساخت و ساز، مثل قالب سازی، چوب بست و . . .
۴- استفاده از چوب برای نماسازی و تزئین
نكته قابل توجه این است كه برای استفاده مهمتر از چوب ها باید مواردی مثل جهت الیاف چوب، مقدار رطوبت، نوع چوب، محل رویش، پهنی دایره سالانه، درجه حرارت، تعداد گره های روی چوب، شرایط نمونه گیری، شرایط لحظه ای آزمایش و دستورالعمل آزمایشی را در نظر بگیریم.
تاریخچه چوب درمعماری ساختمان
طبق مطالعات مردمان بومی شمال ایران، كه قرنها قبل از مهاجرت آریائیها در ایران زندگی می كردند در حدود ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، چوب را در كلبه سازی خود به كار می بردند. در زمان هخامنشیان شواهد نشان می دهد كه در آن زمان جنگل و چوب برای هنرمندان كاملا ارزش داشته به همین دلیل، درختكاری فقط از نظر تولید چوب اهمیت دارد. كوروش مشخصا به كشت درخت بها می داد. كاربرد چوب در معماری تخت جمشید و شوش كاملا مشاهده می شود. استفاده از چوب در امور ساختمانی و معماری در دروره هخامنشیان به طور فوق العاده ای ترقی كرد. در دوره ساسانیان از چوب برای قاب سازی طاق و گنبدها استفاده می كردند. از قدیمی ترین آثار چوبی بعد از اسلام، دو ستون چوبی و قطعه ای خاتم كاری است كه در ناحیه تركستان غربی كشف شده و متعلق به قرن سوم ﻫ – ق یا نهم میلادی است. در دوران قبل از اسلام قطعات بزرك چوبی به عنوان بخشی در ساختمان به كار می رفته. در كل مهمترین وسایلی كه در اوایل اسلام با چوب ساخته می شده عبارتند از: درب و پنجره و ابزارآلات صنعتی و كشاورزی و جنگی.
چوب انواع مختلفی دارد به زبان عامی می توان گفت: چوبهای سخت، چوب های نرم كه نوع آنها بسته به خود درخت عنوان بندی میشه مثل چوب های راش، توسكا، چنار، نارون،‌كاج، صنوبر و . . . كه چوب هایی مثل افرا، ملچ، آزاد، گردو، راش و . . . برای مبل سازی و تزئینات بكار می رود.
كاربرد چوب در دكوراسیون
یك از راه های ایجاد فضاهای مطبوع برای جسم و روح درزندگی، به كار بردن عناصر طبیعی و اجناس آشنا برای ذهن است از پر كاربردترین این عناصر در محیط اطراف ما چوبه كه در عصر ما بكار گرفته می شه. چوبها خاصیتهای فیزیكی خیلی سودمندی دارند. فواید و كاربرد چوب فراتر از سازه است و كوچكترین عنصرهای دكوراسیون و وسیله های یك خانه را می تونیم با آن بسازیم.
عناصر اصلی كه چوب باید در دكوراسیون داشته باشد ۱- رنگ و زیبایی آن، ۲- آكوستیك بودن، ۳- ضریب سختی، ۴- ظرفیت حرارتی، ۵- قدرت شكل پذیری، ۶- عایق برای حرارت.
مزیتهایی كه چوب نسبت به سایر مواد دیگر در اصول ساختمانی دارد خیلی زیاده. مثلا برای سبك درست كردن می تونیم دیوارها و سقف ها را یا حتی كف را از چوب درست كنیم. امروزه بعضی ساختمانها توسط پانلهای چوبی صنعتی ساخته می شوند این پانلهای چوبی بسیار راحت نصب می شوند و مقاومت بسیار زیادی در برابر باد و زلزله دارد. همچنین این پانلها در بزرگراهها و پلهای راه آهن كاربرد زیادی دارند.
در دكوراسیون در ساخت موارد مختلفی از چوب استفاده می شود . از جمله وسایل تزئینی، وسایل نمادین و وسایلی كه از آنها در منزل استفاده می كنیم. اگر بخواهیم وسایل تزئینی را مثال بزنیم مثل انواع گلدانهای تزئینی، آویز گردنبند قاب عكس و یا جای دستمال كاغذی و . . . وسایل نمادین مثل: مجسمه های نمادین تاریخی و یا اساتید و هنرمندان و . . . از روكش چوب نیز می توان برای پوشاندن وسایل مصرفی و یا ساخت وسایل دكوری استفاده كرد. مثلا با این روكش ها در گلسازی استفاده می كنیم یا قسمتی از دیوار اتاقمان را بپوشانیم یا یك لوستر یا آباژور بسازیم.
وسایل مورد استفاده عبارتند از كمدها، طبقه ها، جاكفشی، كابینت، دربها، پنجره ها و یا حتی سقف ها و دیوارها و غیره كه می تونند از هر جنسی باشند. اگر ما بخواهیم به صورت دكوراتیو از این وسایل استفاده كنیم، یكی از گزینه های ما چوب است. یعنی بیائیم آنها را با چوب بسازیم مثل كابینتهای آشپزخانه كه جدیدا مد شده همه با MDF می سازند.
اصولا چوبها چون از درختان تهیه می شوند بیشتر آنها به رنگ كرم و قهوه ای هستند. خود رنگ قهوه ای دارای طیف رنگ ها مختلفی مثل خرمایی،‌خاكی، فندقی، نسكافه ای و غیره می باشد كه هر كدام از این رنگها ویژگیهای خاص خودش را داره. از لحاظ علم انرژی درمانی قهوه ای سمبل رویش تكامل است و یكی از عناصر پنجگانه انرژی چوب است كه از زمین می روید به آسمان قد می كشد. همانطور كه انسانها رشد می كنند و قد می كشند. دارای حال و هوای گرم است و می توانیم در تمامی قسمتهای مختلف یك فضا اعم از اداری، مسكونی، تجاری وغیره و در فضایی جنوبی و آفتابگیر می تونیم از چوب به رنگ قهوه ای تیره استفاده كنیم. قهوه ای نماینده طبیعت در فضای ماست و با استفاده از آن در فضای خودمون همیشه تازگی و طراوت را همراه داشته باشیم و توصیه می شود در رنگ آمیزی از رنگ قهوه ای به جای مشكی استفاده شود.

حفاظت از چوب

دانشمندان آمریکایی روشی ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن از پوسیدگی‌های چوب و الوارهای چوبی جلوگیری می‌شود. به گزارش مجله دنیای نانو،`پت هیدن` استاد شیمی و `پیتر لکس` استاد علوم و منابع طبیعی `دانشگاه فنی میشیگان` در این روش ترکیبات آلی را در محفظه‌های پلاستیکی بسیار کوچک به قطر ‪ ۱۰۰نانو متر قرار می‌دهند.

به گفته این محققان، این دانه‌های کوچک که در آب غوطه‌ور می‌شوند آنقدر کوچک هستند که اگر تحت فشار قرار داده شوند در تمامی منافذ ظریف چوب نفوذ می‌کنند. پیتر لکس می‌گوید، از آنجاییکه بافت چوب همانند یک توری بسیار فشرده است اگر ذرات به اندازه کافی کوچک نباشند نمی‌توانند کاملا در منافذ آن نفوذ کنند.

`جیم بیکر` مدیر فنی همکاری‌های فناوری دانشگاه میشیگان، ابداع این روش را نقطه عطف مهمی می‌داند و می‌گوید، `این امر تنها با بکارگیری فناوری نانو در صنایع سنتی محقق شده است.` وی افزود، این فناوری در مقیاس نانو است اما نتایج آن بسیار شگرف و بزرگ خواهد بود. بیکر گفت، صنایعی که از این فناوری استفاده می‌کنند زباله‌های صنعتی قابل بازیافت و کاملا سازگار با محیط خواهند داشت و محیط زیست نیز از خطر نگه دارنده‌های صنعتی در امان خواهد ماند.

با بکارگیری این فناوری صنایع مختلف می‌توانند از مواد شیمیایی کم خطرتر نظیر بوراکس که بسیار موثر است استفاده کنند و تنها با خیساندن چوب در آب مواد نگهدارنده را از آن پاک کنند.

ایرنا

یکی از راه های حفاظت چوب دربرابر عوامل مخرب ،خشک کردن آن است.بدین معنی که با توجه به شرایط آب و هوایی و رطوبت نسبی محیط ، از رطوبت چوب بکاهیم . با توجه به اینکه کشورما دارای تنوع آب وهوایی فراوانی می باشد در هنگام خشک کردن چوب و حمل و نقل آن از شهری به شهر دیگر باید بسیار با دقت عمل کرد و به طور مثال انتقال یک محصول چوبی از یک منطقه کویری به یک شهر ساحلی که دارای  اختلاف رطوبت نسبی قابل توجهی می باشند به هیچ وجه توصیه نمی شود .

در تصویری که در زیر مشاهده می کنید رطوبت تعادل در شهر های مختلف کشورآ ورده شده است.

دلایل  خشک کردن چوب قبل ازمصرف

به طور کلی چوب دارای مقادیر چشمگیری رطوبت است .به علاوه چوب ماده ای آبدوست است ،یعنی اگر در محیط مرطوب قرارگیرد،آب را جذب می کند واگر در محیطی خشک باشد، رطوبت را از دست می دهد.بنابراین چوب باید همواره دارای رطوبتی نسبی متناسب بامحیط باشد.

چوب  بلافاصله پس از قطع شدن حاوی مقدار زیادی رطوبت است،اگر با وجود این رطوبت از آن استفاده شود،

قیمت فایل فقط ۵,۰۰۰ تومان

خرید

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید:

پاورپوینت قاعده مندی منظم

پاورپوینت زندگینامه و آثار آلوار آلتو

پاورپوینت دریافت بصری و توجه در معماری

پاورپوینت تناسبات وگونه شناسی كالبدی انسان و معماری

پاورپوینت سمینار چوب و کاربرد آن در معماری

این مطلب را به اشتراک بگذارید ! Digg twitter Facebook cloob Google plus Facenama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.