تحقیق جایگاه گرمابه و بهداشت در فرهنگ و مذهب قبل و بعد از اسلام در ایران.
تحقیق جایگاه گرمابه و بهداشت در فرهنگ و مذهب قبل و بعد از اسلام در ایران.
دسته: معماری
بازدید: ۴۸ بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: ۹۲۶۷ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۳۵
ساختمان گرمابه و بهره گرفتن از آن تا جایی که کاوشهای باستان شناسی نشان میدهد دست کم از روزگاران هخامنشیان (سده ۴۶) قبل از میلاد در ایران متداول بوده است در ایران از روزگاران کهن شستشوی بدن از دو نظر اهمیت ویژه ای داشته است از جهت پاکی جسم و پاکی روان مهر پرستان برای انجام مراسم مذهبی می بایست به مدت سه روز و سه شب در فواصل مهینی غسل کنند تا قادر
قیمت فایل فقط ۵,۰۰۰ تومان
مقدمه:
مردم ایران چه پیش و چه بعد از ظهور اسلام به پاکیزگی اهمیت زیادی می دادند اما بعد از ظهور اسلام این موضوع تشدید شد.
در قبل از اسلام پیروان آئین مهروزرتشت توجه به پاکیزگی داشته و کلمه پادیا و (پادیاوی یعنی غسل. وضو. پاک کردن. پاکیزه نگه داشتن.و واژه پاسیو هم به همین منظور است) از آن زمان ریشه میگیرد. پاتیو همان محل تمیز کردن و در مساجد به وضوخانه گفته میشود. همان گونه که گفته شد این واژه در زبان فرانسه به پاتیو تبدیل شده است و دوباره به ایران بازگشته بصورت پاسیو بکار برده میشود.
واژه گرمابه مرکب از دو کلمه ی گرم و آبه است. اما در اینجا آبه به معنی آب و گرمابه مساوی آب گرم نیست بلکه آبه به محل ساختمان گفته میشده مثل سردابه (ساختمان سرد). گورابه (قبرستان. مقبره)
در گذشتههای دور ( از حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل ) شستشوی معمولی به صورت حاضر نبوده. گرمابه به ساختمانی گرم با ظرفی بزرگ به نام آبران بوده است. از آن جهت که آب را مقدس میشمرند و نمی خواستند آن را آلوده کنند آب استفاده شده را بعد از استحمام روی زمین یا آسمان پاشیده و به هیچ عنوان آنرا وارد آب پاک نمیکردند.
همان طور که گفته شد گرمابه محلی گرم چه برای زمستان و چه تابستان بوده است بجای خزانه ظرفی به اندازه یک آدم داشته و از همین ظرف جهت وضو نیز استفاده میشده .
عناوین تحقیق:
مقدمه
گرمابه قبل از اسلام
۱-معماری
۲-مذهبی
۳-فرهنگی و بهداشتی
گرمابه بعد از اسلام
۱-معماری
۲-مذهبی
۳-فرهنگی و بهداشتی
نتیجه گیری
اسامی بعضی از حمام های ثبتی در فهرست آثار ملی ایران.
تصاویر
منابع و ماءخذ
قیمت فایل فقط ۵,۰۰۰ تومان
پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید: