اصول طراحی از دیدگاه لبوو
اصول طراحی از دیدگاه لبوو
دسته: عمران و ساختمان
فرمت فایل: doc
حجم فایل: ۵۲ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۱۵
از تاخیر بسیار طولانی كه در نوشتن پیش اومد معذرت می خوام زندگی است و هزار دردسر! ولی خب قول می دم از این به بعد مرتب بنویسم
قیمت فایل فقط ۲,۰۰۰ تومان
اصول طراحی از دیدگاه لبوو
چکیده:
از تاخیر بسیار طولانی كه در نوشتن پیش اومد معذرت می خوام . زندگی است و هزار دردسر! ولی خب قول می دم از این به بعد مرتب بنویسم.
داشتم می گفتم كه اصلا این ساخت گرایی و یا ساختار گرایی و یا سازندگی و یا هرچی كه شما دلتون بخواد اصلا چی هست و از كجا اومده و حرف حسابش چیه!
در مورد طراحی در رویكرد ساخت گرایی مطالب كوتاهی رو براتون نوشتم و اما بعد…
لبوو پنج اصل رو كه مبتنی بر ارزشهای ساخت گراست و در طرحهای آموزشی موثر واقع می شه ارایه كرده
اصل ۱- حفظ حائلی میان فراگیران و تاثیرات مخرب فعالیتهای آموزشی از طریق:
– تاكید بیشتر بر حیطه عاطفی یادگیری
– ارایه تدریس مبتنی بر ویژگیهای فردی فراگیر
– كمك به فراگیران برای توسعه مهارتها، نگرشها و باورهایی كه۸ از خودتنظیمی پشتیبانی می كند.
– ایجاد تعادل بین تمایل به كنترل موقعیت یادگیری و تمایل به كسب استقلال فردی
اصل۲- فراهم آوردن زمینه ای برای یادگیری كه استقلال و وابستگی را توامان پشتیبانی می كند.
اصل۳- جای دادن دلایل در فعالیتهای خود یادگیری
اصل ۴- حمایت از یادگیری خودسالمان بخش از طریق رشد مهارتها و نگرشهایی كه موجب افزایش احساس مسولیت فراگیر نسبت به فرایند تجدید ساختار تحولی می شود.
اصل ۵- تقویت تمایل فراگیر برای درگیر شدن در فرایندهای یادگیری ارادی به ویژه تشویق راهبردهای كوشش و خطا
این اصول از بسیاری دیدگاههای ساخت گرایی حمایت می كنه كه برای وقایع و رخدادها هیچ معنی منطقی رو قایل نیستند، بلكه معتقدند فرد هریك از این رخدادها رو تفسیر می كنه و معنی اونها رو بر اساس تجربه شخصی و باورهاش می سازه.
طراحی آموزشی از منظر رویکرد ساخت گرایی
من خیلی خوشحالم آخه یه مقاله بکر از دکتر هاشم فردانش پیدا کردم که تصمیم دارم تو چند مرحله براتون بنویسم:
۱- اصول وپیش فرضهای ساخت گرایی برای طراحی آموزشی چیست؟
روشها و راهبردهای آموزشی ساخت گرایان معطوف به کمک به شاگرد برای بررسی موضوعها و شرایط پیچیده و تفکر در زمینه ای مانند فردی متخصص است . بنابراین از شاگرد خواسته می شود تا به ساختن درک فردی خود از موضوع از طریق تعاملهای اجتماعی اقدام کند. در این رویکرد محتوا از پیش تعیین نمی شود و دستیابی به منابع مختلف مورد تاکید است.
برخی از اصول طراحی در این رویکرد عبارتند از :
– تاکید بر مشخص کردن زمینه ای که مهارتهای یادگیری شده در آن کاربرد خواهد داشت(یادگیری در زمینه های معنا دار)
– تاکید بر کنترل اعمال شده از سوی شاگرد و کار شاگرد روی اطلاعات(بکارگیری فعال آموخته ها).
– رائه اطلاعات از راههای متنوع ومختلف(برخورد با اطلاعاتدر زمانها و زمینه ها و با هدفهای مختلف و از دیدگاههای مختلف)
– مبتنی بودن ارزشیلبی بر انتقال دانشها و مهارتها(در شرایطی که با شرایط مورد استفاده در زمان آموزش متفاوت باشد).
وجوه چند گانه ساختارگرایی
برای بتی فیبل دانش آموز یک دبیرستان ساختارگرا اولین روز مدرسه جالب اما گیج کننده بود. در درس تاریخ اروپا معلم از هر دانش آموز خواست نامه ای از طرف یک اشراف زاده فرانسوی به یک اشراف زاده ایتالیایی بنویسد و در آن یک حادثه کلیدی از انقلاب فرانسه را تشریح کند. در درس فیزیک معلم از دانش آموزان خواست پیش بینی کنند اجسام سنگین سریع تر سقوط می کنند یا اجسام سبک؟ چقدر سریع و چرا؟ سپس گروههای حوچک دانش آموزان آزمایشهای خود را طراحی کردند تا نظریه های خویش را بیازمایند.
قیمت فایل فقط ۲,۰۰۰ تومان
پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید: