ارزیابی ریسك پل با استفاده از روش تركیبی AHP/DEA

5آگوست - توسط adminpost - 0 - در پروژه عمران و ساختمان

ارزیابی ریسك پل با استفاده از روش تركیبی AHP/DEA

ارزیابی ریسك پل با استفاده از روش تركیبی AHP/DEA , مقاله ارزیابی ریسك پل با استفاده از روش تركیبی AHPDEA , دانلود ارزیابی ریسك پل با استفاده از روش تركیبی AHPDEA

دسته: عمران و ساختمان
فرمت فایل: doc
حجم فایل: ۱۵ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۸

تحقیق ارزیابی ریسك پل با استفاده از روش تركیبی AHP/DEA برای دانشجویان عمران و ساختمان در نظر گرفته شده است و در ادامه این مطلب از فروشگاه فایل سازه برتر بخشی از این پاورپوینت همراه با فهرست و تصویر پیش نمایش از این پاورپوینت برای کاربران عزیز قرار داده و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت می توانید این فایل را بصورت آنلاین خریداری و دانلود نمایید.

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) تنها می تواند تعداد بسیار محدودی از گزینه های تصمیم گیری را مقایسه نماید وقتی كه صدها یا هزاران گزینه برای مقایسه وجود داشته باشد، روش مقایسه دو به دو، بدون شك عملی نخواهد بود

قیمت فایل فقط ۱,۵۰۰ تومان

خرید

ارزیابی ریسك پل با استفاده از روش تركیبی AHP/DEA

چکیده:

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) تنها می تواند تعداد بسیار محدودی از گزینه های تصمیم گیری را مقایسه نماید. وقتی كه صدها یا هزاران گزینه برای مقایسه وجود داشته باشد، روش مقایسه دو به دو، بدون شك عملی نخواهد بود. در این مقاله، روش تركیبی AHP/DEA را برای تسهیل ارزیابی ریسك صدها یا هزاران سازه پل، كه در مورد آنها مقایسه دو به دو غیر ممكن است، پیشنهاد می كنیم.

۱- مقدمه

ارزیابی ریسك پل غالباً برای تعیین اولویت سازه های پل جهت محافظت از پل استفاده می شود و در اصل، یك مسأله تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) است كه مستلزم چند معیار ارزیابی از قبیل ایمنی، عملكرد، تحمل پذیری و … می باشد.

بنابراین، روشهای MCDM می توانند برای ارزیابی ریسك پلها مورد استفاده قرار گیرند.

در میان روشهای MCDM، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بطور خاص برای مدلسازی معیارهای كیفی مناسب است و كاربرد زیادی در موارد گوناگون نظیر انتخاب، ارزیابی، برنامه ریزی و توسعه، تصمیم گیری، پیش بینی و غیره دارد.

لیكن، به دلیل آنكه صدها یا هزاران سازه پل باید در یك زمان ارزیابی و اولویت بندی گردند و روش AHP تنها قادر به مقایسه تعداد بسیار محدودی از گزینه های تصمیم گیری است، بنابراین در چنین شرایطی، روش مقایسه دوبدو، بدون شك عملی نخواهد بود. برای غلبه بر این مشكل، ما روش AHP را با روش تحلیل پوشش داده ها (DEA) تركیب كرده و یك روش تركیبی AHP/DEA برای ارزیابی ریسك پلها ارائه می نماییم.

این مقاله بصورت زیر سازماندهی شده است: در بخش ۲، روش تركیبی AHP/DEA را برای مسائل MCDM دارای گزینه های بسیار زیاد تصمیم گیری ، معرفی می نماییم. در بخش۳، كاربرد روش تركیبی AHP/DEA برای ارزیابی ریسك پلها را ارائه می دهیم كه در آن، ۲۰ سازه پل برای محافظت از پل اولویت بندی می شوند. نتایج تحقیقات نیز در بخش ۴ ارائه می گردند.

۲- روش تركیبی AHP/DEA

ایده تركیب دو روش DEA , AHP جدید نیست. تلاشهای بسیاری برای یكپارچه ساختن این دو روش در كاربردهای واقعی انجام گرفته است. لیكن هیچیك از آنها نمی توانند برای ارزیابی ریسك پلها به كار روند، زیرا صدها یا هزاران سازه پل باید برای محافظت از آنان ارزیابی و اولویت بندی شوند و مقایسه دوبدو برای بسیاری از سازه های پل قطعاً غیر ممكن است. برای حل این مشكل، یك روش تركیبی AHP/DEA برای ارزیابی ریسك پلها ارائه می نماییم كه قادر به پردازش تعداد زیاد سازه های پل یا گزینه های تصمیم گیری باشد.

یك مسأله MCDM عمومی M معیاره با معیارهای n,C1,…,Cm گزینه تصمیم گیری بصورت A1,……,AN و وزن معیارهای W1,…,WM را كه توسط روش AHP تعیین شده اند، در نظر بگیرید. برای n گزینه تصمیم گیری، تشكیل ماتریس مقایسه ای دوبدو با توجه به هر معیار، وقتی كه تعداد گزینه های تصمیم گیری از ۱۵ بیشتر شود، غیر ممكن است.

از یك سو، تعداد زیاد مقایسه های دوبدو، كار سنگینی بر دوش افراد متخصص می گذارد و از سوی دیگر، مقایسات بسیار زیاد، به آسانی منجر به بروز تناقض در قضاوت و ناسازگاری می شوند.

قیمت فایل فقط ۱,۵۰۰ تومان

خرید

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید:

ساختمان و اجزا آن

احداث باغ در اراضی شیبدار

احیا و حفظ حقوق شهروندى

ارزیابی ریسک بیمه تمام خطر پیمان کاران

استفاده از الیاف در آسفالت

این مطلب را به اشتراک بگذارید ! Digg twitter Facebook cloob Google plus Facenama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.