بررسی تطبیقی ارکان اختلاس و ارتشا

28اکتبر - توسط زهره غفوری تبار - 0 - در پروژه معماری
دانلود  بررسی تطبیقی ارکان اختلاس و ارتشا, پاورپوینت  بررسی تطبیقی ارکان اختلاس و ارتشا, دانلود پاورپوینت  بررسی تطبیقی ارکان اختلاس و ارتشا,
 دسته: معماری
فرمت فایل: doc
حجم فایل: ۵۶ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۵۸

بررسی تطبیقی ارکان اختلاس و ارتشا

قیمت فایل فقط ۱۵,۰۰۰ تومان

خرید

بررسی تطبیقی ارکان اختلاس و ارتشا

.

چکیده

 اختلاس اموال عمومى، همزاد با تشکیل حکومت مطرح بوده و قدمتى به اندازه خود دولتها دارد. اختلاس از جمله تعدیات کارمندان و کارکنان دولت و مؤسسات و شرکتهاى دولتى و یا وابسته به دولت و یا سایر ماموران به خدمات عمومى است که به اموال متعلق به دولت‏یا اشخاص دیگر، صورت مى‏گیرد و همواره به عنوان تهدیدى جدى علیه دولت و ملت قلمداد مى‏گردد.

در تحقیق حاضر به بررسى ارکان جرم اختلاس در قانون ایران و برخى کشورهاى دیگر در سه مبحث پرداخته شده است; مبحث اول درباره رکن قانونى جرم اختلاس مى‏باشد و مبحث دوم و سوم اختصاص به رکن مادى و معنوى این جرم دارد.

از نکات قابل توجه در این مقاله علاوه بر اثبات این مطلب که معیار تحقق جرم اختلاس تصاحب و برخورد مالکانه کردن با مال مى‏باشد، مى‏توان دایره این جرم را به اموال بانکهاى خصوصى، شرکتهاى سهامى غیر دولتى، احزاب، سندیکاها و نیز به اموال غیر منقول، تعمیم داد.

واژگان کلیدى: اختلاس

مقدمه

امروزه براى اداره جامعه و سامان بخشیدن به روابط اجتماعى و بهره‏مندى مردم از مواهب و نعمات موجود در طبیعت، بخش عظیمى از سرمایه‏ها و اموال موجود در یک کشور در اختیار کارکنان دولت قرار مى‏گیرد; این دسته از اموال و سرمایه‏ها را خطرات زیادى مورد تهدید قرار مى‏دهد و همواره احتمال مى‏رود که اموال دولت‏یا اموال اشخاص که به حسب وظیفه به کارمند ولت‏سپرده شده است، به نوعى مورد استفاده غیر قانونى واقع شود و برخلاف هدف مورد نظر، از آن بهره‏بردارى شخصى شود و یا این که آن را به نفع خود یا دیگرى تصاحب نماید.

به منظور جلوگیرى از سوء استفاده‏هاى کارمندان دولت از سرمایه و اموال موجود در اختیار آنها و تضمین هر چه بیشتر منافع دولت و ملت، قانونگذار در صدد حمایت کیفرى از این دسته از اموال و سرمایه‏ها بر آمده است و کسانى را که متولى امور اجتماعى بوده و امکانات و داراییهاى عمومى در اختیار آنهاست از دخل و تصرف برخلاف موازین قانونى و استفاده شخصى یا تصاحب آنها به نفع خود یا دیگرى ممنوع کرده است. این حمایت کیفرى تحت عناوین مختلفى در قانون آمده است که از جمله مهمترین آنها «جرم اختلاس‏» مى‏باشد.

فهرست مطالب

چکیده ۳

مقدمه  ۴

تعاریف عملیاتی   ۵

مبحث اول: رکن قانونى   ۶

مبحث دوم: رکن مادى   ۱۰

گفتار اول: سمت مرتکب   ۱۱

گفتار دوم: اختلاس از شرکتهاى سهامى غیر دولتى   ۱۷

یکى از حقوقدانان مصر درباره این ماده مى‏گوید: ۱۹

نتیجه‏گیرى: ۲۳

گفتار سوم: تصاحب   ۲۴

مقایسه برداشت و تصاحب   ۲۵

نتیجه‏گیرى: ۲۸

گفتار چهارم: موضوع و متعلق جرم اختلاس    ۳۱

نتیجه‏گیرى: ۳۹

قانونگذار در ماده ۶۷۴ اشعار مى‏دارد: ۴۰

گفتار پنجم: سپرده شدن اموال یا اشیاء ۴۲

نتیجه‏گیرى: ۴۶

مبحث‏سوم: رکن معنوى   ۴۷

نتیجه‏گیرى کلى: ۵۴

منابع: ۵۶

قیمت فایل فقط ۱۵,۰۰۰ تومان

خرید

این مطلب را به اشتراک بگذارید ! Digg twitter Facebook cloob Google plus Facenama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.