چکیده:
اجزا و پدیده های موجود در طبیعت دارای روابطی منظم بوده و ازتناسب و نظمی خاص پیروی می كنند، و به این طریق مراحل تكاملی خویش را پیموده و به سوی كمال می روند. صنایع و هنرهایی كه در این جهان موجود می باشند، اگر از اندازه ها و تناسبات موجود در طبیعت خارج شوند، غیر عادی و ناخوشایند می باشند. منظور از نسبت و تناسب چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: تناسب عبارت است از روابط كمی اجزا با كل، و اجزا با یكدیگر، این نسبت و رابطه در طبیعت به فراوانی به چشم می خورد از آن جمله می توان به تناسبات موجود در اعضا بدن انسان و بعضی دیگر از پستانداران اشاره كرد، این نسبت و تناسب را « نسبت طلایی » می گویند. نسبت طلایی را برای اولین بار مصریها كشف كردند، و به آن « نسبت لاهوتی » می گفتند. در تمام مجسمه ها، نقش برجسته ها و دیوار نگاره های ادوار مختلف مصری، از نسبتهای طلایی به بهترین وصفی استفاده شده است. در تمدنهای بسیار كهن مانند چین، هند، یونان و مصر، قوانین تناسبات مورد توجه بوده، و به عنوان نسبتها و اندازه های الهی، مانند قانون دینی به آن عمل شده است، و در آثار هنری مانند، نقاشی، معماری و حجم سازی به كار می رفته است.
اجزا و پدیده های موجود در طبیعت دارای روابطی منظم بوده و ازتناسب و نظمی خاص پیروی می كنند، و به این طریق مراحل تكاملی خویش را پیموده و به سوی كمال می روند. صنایع و هنرهایی كه در این جهان موجود می باشند، اگر از اندازه ها و تناسبات موجود در طبیعت خارج شوند، غیر عادی و ناخوشایند می باشند. منظور از نسبت و تناسب چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: تناسب عبارت است از روابط كمی اجزا با كل، و اجزا با یكدیگر، این نسبت و رابطه در طبیعت به فراوانی به چشم می خورد از آن جمله می توان به تناسبات موجود در اعضا بدن انسان و بعضی دیگر از پستانداران اشاره كرد، این نسبت و تناسب را « نسبت طلایی » می گویند. نسبت طلایی را برای اولین بار مصریها كشف كردند، و به آن « نسبت لاهوتی » می گفتند. در تمام مجسمه ها، نقش برجسته ها و دیوار نگاره های ادوار مختلف مصری، از نسبتهای طلایی به بهترین وصفی استفاده شده است. در تمدنهای بسیار كهن مانند چین، هند، یونان و مصر، قوانین تناسبات مورد توجه بوده، و به عنوان نسبتها و اندازه های الهی، مانند قانون دینی به آن عمل شده است، و در آثار هنری مانند، نقاشی، معماری و حجم سازی به كار می رفته است.