هویت در کالبد شهری پروژه درس تحلیل فضای شهری

9سپتامبر - توسط adminpost - 0 - در پاورپوینت پروژه معماری

هویت در کالبد شهری پروژه درس تحلیل فضای شهری

 خرید  برچسب ها : هویت در کالبد شهری پروژه درس تحلیل فضای شهری , هویت در کالبد شهری , درس تحلیل فضای شهری , کالبد شهری تحلیل فضای شهری ,

دسته: معماری
فرمت فایل: docx
حجم فایل: ۷۹۳۴ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۸۸

مقاله هویت در کالبد شهری پروژه درس تحلیل فضای شهری در ۸۸ صفحه قابل ویرایش برای دانشجویان معماری در نظر گرفته شده است و در ادامه این مطلب از فروشگاه فایل سازه برتر بخشی از این پاورپوینت همراه با فهرست و تصویر پیش نمایش از این پاورپوینت برای کاربران عزیز قرار داده و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت می توانید این فایل را بصورت آنلاین خریداری و دانلود نمایید.

قیمت فایل فقط ۷,۵۰۰ تومان

خرید

هویت در کالبد شهری پروژه درس تحلیل فضای شهری

مقاله هویت در کالبد شهری پروژه درس تحلیل فضای شهری در ۸۸ صفحه قابل ویرایش برای دانشجویان معماری در نظر گرفته شده است و در ادامه این مطلب از فروشگاه فایل سازه برتر بخشی از این پاورپوینت همراه با فهرست و تصویر پیش نمایش از این پاورپوینت برای کاربران عزیز قرار داده و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت می توانید این فایل را بصورت آنلاین خریداری و دانلود نمایید.

پیشگفتار

انتقال معماری روز اروپا و آمریکای شمالی به کشورهایی مانند ایران ، تبعات و عوارض ناگواری به همراه داشته است . این تهاجم چنان سریع و گسترده بوده که گویی ” تیشه به ریشه خورده است ” . هر کس به نوعی و به زبانی ناخشنودی خود را بیان می دارد .در این میان یکی از داغ ترین مباحث رایج بین اهل درد و حرفه ، بحث هویت است . نوشتار حاضر بحران هویت ، گلایه از بی هویتی فضاهای شهری و معماری ، تغییر هویت خویش و اظهار بیمناکی از بستر زندگی حاضر را مورد بررسی قرار می دهد .

این نوشتار می کوشد تا در راستای فوق ، مفهوم هویت را تبیین کرده و عواملی را که موجبات شکل گیری و تثبیت هویت را فراهم می آورند ،و همچنین نقش حافظه های فردی و جمعی در درجه اعتبار هویت و ملاک ها و ارزش های تشخیص هویت را تشریح نماید . در طول تمامی مقاله ، بحث اصلی بر محور ارتباط فضا ، رفتار ، عملکرد و چگونگی ارتباط آنها با مساله هویت فردی و جمعی استوار است .

منظور از هویت ، هویت ساریه وجود مطلق در عرفان ، فلسفه و مذهب به معنای فیض مقدس ، وجود منبسط و نفس رحمانی مطرح شده ، نبوده بلکه در این مقاله مراد از هویت آن قسمت از شیئیت شیء است که به اعتبار تشخیص ، هویت نامیده می شود .

تبیین رابطه فرهنگ و هویت

واژه فارسی فرهنگ که معادل آن در زبان های اروپایی از نظر هجایی (PHONTIQUE)کمابیش همسانند ، دارای یک اصل و ریشه مشترک در زبان لاتین است ،با لفظ کولتورا (CULTURA) در معنا و مفهوم فرهنگ آمده :” تمامی ارزشهای مادی ، معنوی و مفاهیم سازنده و خلاقی که توسط جامعه در طول تاریخ ایجاد و تولید می شوند ،فرهنگ نام دارد . به طور مشخص می توان از فرهنگ مادی (ماشین آلات ،تجارب در عرصه تولید و سایر ثروت های مادی وغیره…)و فرهنگ معنوی (دستاوردهای عرصه علم ،هنر،ادبیات ،فلسفه،اخلاقیات،تعلیم و تربیت و غیره…)نام برد .فرهنگ یک پدیده تاریخی است که توسعه و گسترش آن در گرو موفقیت در فرماسیون های اجتماعی – اقتصادی است. الهیون و ایده آلیست ها پایه مادی فرهنگ را نفی می کنند ،حال آنکه ماتریالیست ها تولید نعم مادی را پایه و منبع فرهنگ به طور کلی دانسته واز این رو فرهنگ را محصول تلاش و فعالیت توده ها می دانند .”

موافق تعریف بالا بایستی پیدایی و اشاعه فرهنگ برگرفته و مقتبس از ادیان الهی در گذشته دور را به سبب برخورداری از اصل و منشا غیر توده ای و غیر انسانی آن ،به کلی مجزا و مستثنی دانست . حال آنکه ادیان الهی خود سرچشمه سترگ فرهنگ و منبع فیاض آفرینش های فرهنگی توسط توده ها و پیروانشان به حساب می آیند . به نظر نگارنده ،نفی پایه های مادی فرهنگ هم ،درست به همین علت باید باشد . البته بایستی خاطر نشان نمود که حقیقتا فرهنگ یک پدیده تاریخی است که ماهیتی پویا و سرزنده دارد و از تنوع و گونه گونی بسیاری برخوردار است . این تنوع ناشی از دریافت های متفاوتی است که انسان متعلق به جغرافیای خاص از متن زندگی و اشتغال خاطر خویش ،در طول تاریخ تحلیل و استنتاج نموده و نتیجه آن هم ظهور و پیدایی جهان بینی ها ی گونه گون –الی یومنا هذا –بوده است.

در مبحث مردم شناسی (ANTHROPOLOGIE) آمده :”فرهنگ عبارت است از راه وروش زندگی در جامعه ،بدون برخورداری از دانش و یا فرهیختگی خاص .فرهنگ در طول تاریخ ،خود به کمک زبان از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و وجه تمایزی است مابین انسان از حیوانات . ”

کلام اخیر چنین افاده می کند که :اولا به سبب بهره مندی از فرهنگ عامیانه می تواند به حیات خود تداوم بخشد ،ثانیا این فرهنگ که لزوما غیر مادی ،غیر جسمی و تا اندازه ای هم مهارتی است ، قادر است از طریق گفتار و بیان ،سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود . ثالثا فرهنگ ویژه انسانهاست و حیوانات به کلی فاقد آنند.

در آمیختن فرهنگ به معنای انسان باورانه  فرهنگ در معنای مردم شناختی آن ،منشا بسیاری از آشفته گویی های پژوهشگران و مسئولان سیاسی است.”

“هر کشوری ضرورتا فقط یک فرهنگ ندارد ،بسیاری از کشورها و شاید هم بیشتر آنها چند فرهنگی ،چند ملیتی و چند قومی هستند وچندین زبان ، دین و شیوه زندگی دارند . کشور چند فرهنگی می تواند از کثرت گرایی خود بهره های بسیار ببرد ،هر چند با خطر ستیزه های فرهنگی نیز مواجه است . در اینجاست که نقش حکومت ها اهمیت پیدا می کند . البته آنها نمی توانند فرهنگ مردم را تعیین کنند . اما می توانند بر آن تاثیر مثبت و یا منفی بگذارند .”

“اندیشه های اساسی ممکن است در فرهنگ های گونه گون مشترک باشند و در واقع هم ،چنین است ،زیرا فرهنگ ها تا حدودی ریشه های مشترک دارند و بر اساس تجربیات همسان بشری بنا شده اند و در طول تاریخ از یکدیگر تاثیر پذیرفته اند .”

اکنون با ترسیم یک چنین دور نمای موجز و متقنی از معنا و مفهوم فرهنگ ،به جاست به وضع فرهنگ در جامعه ی خودمان نظری بیفکنیم و جایگاه امروزمان را در جامعه ی جهانی مشخص کنیم و ببینیم در چه مرتبه ای از مراتب فرهنگ و تمدن بشری ایستاده ایم

فهرست:

پیشگفتار ۴

تبیین رابطه فرهنگ و هویت   ۶

معیارهای شناخت و ارزیابی هویت کالبدی شهرها ۱۳

نگرشی به مفهوم هویت   ۱۶

حوزه معنایی عام  ۲۳

١ – تمایز / تشابه  ۲۳

٢ – تداوم / تحول  ۲۶

٣ – وحدت / کثرت   ۲۸

حوزه معنایی خاص   ۳۰

١ – تمایز / تشابه  ۳۰

٢ – تداوم / تحول  ۳۰

٣ – وحدت / کثرت   ۳۱

کالبد  ۳۴

حوزه معنایی عام  ۳۴

حوزه معنایی خاص    ۳۵

هویت کالبدی  ۳۷

١ – زمینه گرایی  ۳۸

٢ – منطقه گرایی  ۴۱

نتیجه گیری  ۴۳

فضاهای شهری و هویت فرهنگی  ۴۷

چکیده : ۴۷

١ – معانی لغوی واژه فرهنگ : ۴۹

٢ – فرهنگ و هویت فرهنگی : ۵۰

١-٢ – ویژگی های هویت فرهنگی : ۵۴

٢ -٢ – پایه های هویت فرهنگی : ۵۴

٣ – نسبت هویت مکان و هویت فرد : ۵۵

٤ – نسبت فضاهای شهری و هویت فرهنگی : ۵۶

٤ – ١ – ساخت های کالبدی : ۵۷

٤ – ٢ – لگوهای رفتاری – عملکردی : ۶۰

٥ – نتیجه گیری : ۶۲

هویت و این همانی با فضا ۶۴

هویت : ۶۵

فرایند این همانی فرد با فضا : ۶۹

این همانی با فضا : ۷۲

نکته: ۷۹

جمع بندی  ۸۱

ماًخذ  ۸۷

قیمت فایل فقط ۷,۵۰۰ تومان

خرید

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید:

پاورپوینت حداقل شرایط لازم برای استاندارد هتل‌ها

پاورپوینت ضوابط واستانداردهای مجموعه ورزشی

پاورپوینت مجتمع فرهنگی ورزشی شاهین

پاورپوینت گنبد سلطانیه

پاورپوینت فضاهای مسجد

این مطلب را به اشتراک بگذارید ! Digg twitter Facebook cloob Google plus Facenama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.