پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت

پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت ,  نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت ,  حمام تاریخی دردشت ,
 دسته: معماری
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: ۳۳۲۰ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۹۲

پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت که برای شماکاربران عزیزدرنظرگرفته شده است و شمامیتوانیداین پاورپوینت رادانلودکنید.

قیمت فایل فقط ۹,۵۰۰ تومان

خرید

پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت

پیشینه تاریخی حمامها

مردم ایران،چه پیش و چه بعد از ظهور اسلام به پاكیزگی اهمیت زیادی می‌دادند اما بعد از ظهور اسلام این موضوع تشدید شده است. در قبل از اسلام، پیروان آیین مهر و زرتشت توجه به پاكیزگی داشته و كلمه پادیاو (پادیاوی یعنی غسل، وضو، پاك‌كردن و پاكیزه نگاه‌داشتن و واژه پاسیو هم به همین منظور است) از آن زمان ریشه می‌گیرد به حمامها نیز گرمابه هم می گفتند که واژه گرمابه مركب از دو كلمه‌ گرم و آبه است. در اینجا آبه به معنی آب نیست یا به عبارتی گرمابه مساوی آب گرم نیست بلكه آبه به محل ساختمان گفته می‌شده، مثل سردابه (ساختمان سرد)،گورابه (یعنی قبرستان یا مقبره).

نگاهی گذرا به متون دوران های مختلف تاریخی موید این امر است كه حداقل در همه دوره اسلامی حمام های عمومی فراوانی در شهرهای اسلامی وجود داشته وبا توجه به تعداد آنها در هر شهراز حیث اهمیت قابل مقایسه با مساجدند. هر محله یا گذر شهر قدیم در كنار دیگر بناهای عمومی حتما حمام یا حمامهایی برای استفاده مردم داشته اند واین حمامها را معمولا افراد متمكن وخیری میساختند و وقف عموم میكردند.

علت تعدد واهمیت حمامهای عمومی در شهرها البته ناشی از لزوم رعایت نظافت در نظر مردم ودر شرع اسلام بوده است؛اما در گذشته حمام فقط محل استحمام نبوده،بلكه مكانی برای گذران اوقات فراغت گفتگو وتبادل نظر رفع خستگی وحتی عبادت گرد هم آمدن دوستان وحل وفصل مسایل زندگی بود. در حمام نه فقط تن ها بلكه جان ها  نیز تازه میشد.
حمام قدیمی معماری پیچیده ای دارد وگاه دو حمام یا بیشتر با هم ادغام شده كه در این صورت یكی معمولا بزرگتر وپركارتر از دیگری است واغلب حمام بزرگتر به مردان وحمام كوچكتر به زنان اختصاص داشته است. هر حمام از دو فضای اصلی تشكیل می شود :فضای اول ((بینه)) یا ((سربینه)) رخت كن وجای آماده شدن برای استحمام یا خروج از حمام بوده است.

قیمت فایل فقط ۹,۵۰۰ تومان

خرید

______________________________________
پیشنهاد میکنم مطالب زیر رامشاهده کنید:

تحقیق شهر کرج

پاورپوینت سازه های طبیعی و هندسه فراکتال

پاورپوینت بررسی مدرسه باهاوس (bahouse)

آب و معماری

بررسی مدل سازه در حالت خطی

__________________________________________

این مطلب را به اشتراک بگذارید ! Digg twitter Facebook cloob Google plus Facenama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.